19 maj 2009

24l omstart

Jag har startat om mitt 24l akvarium med räkorna. Jag har sorterat ut Crystal Red räkor med högst gradering, som nu befinner sig i en skål med luftpump och mossa tills akvariumet är inkört med filterbakterier.
Anledningen till omstarten var de små äckliga maskarna som jag fick i akvariumet, som jag förhoppningsvis blivit av med nu och för att jag har bytt plats på detta akvariumet och det nya 54l, som numera står på skrivbordet istället. Det blir nog bra så.
Jag har bytt ut filtret och belysningen, så nu sitter ett Azoo Mignon 240 (ångrar att jag inte köpte 360 istället!) ryggsäcksfilter och en glödlampsramp med en lågenergilampa från MagicFingers på PlantSwap över karet. Det ger ett lagom kallt ljus, men spridningen i karet är inte lika bra. Ljuset kommer inte åt alla hörn, så det blir nog mest växter i mitten och stenar och rötter omkring.
Jag har endast flytväxter och en liten Javaormbunke som jag fick från Coleoptera på PlantSwap i karet ännu, men jag ska fylla på med mer och hoppas att ormbunken ska fylla upp mer av layouten allt efter att den växer.
Vattnet har blivit väldigt grumligt. I botten finns ADA Clear Super, ADA Bacter 100, ADA Tourmaline BC, bikarbonat och då själva substratet ADA AquaSoil Amazonia I. Jag kör med filtervadd för att försöka bli av med grumligheten, men det verkar inte vilja gå bort även med flera 100% VB. Det är någonting som läcker ut ur bottnen, så det är väl bara att vänta tills det tar slut antar jag.

Inga kommentarer: