26 januari 2007

Växtakvarist-träff

Kom nyss hem från Göteborgarnas växtakvarist-träff. Först var vi på Zoo Kompaniet i Göteborg, sen åkte vi hem till Christian Brams; fikade och kollade in hans akvarium. Hans 375l kar såg snyggt ut, som vanligt tycker jag =) Jag Shoppade lite på Zoo Kompaniet: 1 kruka Eriocaulon setaceum, 1 algboll (Cladophora aegagropholia) och 5st Zebrasnäckor. Eriocaulon setaceum ska tydligen vara rätt så kräsen, stabila näringsnivåer, m.m. =) undrar om den funkar i mitt 160l. Den har funkat bättre för andra i low-tech, så vi får se hur det går. Häftig växt iaf, fast som verkar riktigt krånglig! Cladophora aegagropholian köpte jag till kommande 102l tanganyika karet med snäcklekare och Julidochromis, ska ha den i 160l eller 2l så länge, eller så kanske den klarar sig i en burk som flyter i 160l, får se hur den klarar sniglarna, m.m. Zebrasnäckor är det ingen som ännu lyckats odla, ynglens utveckling liknar Amanoräkornas. De ska ha bräckt i början och sedan sötvatten (eller bräckt??). Jag tänkte ha dom i 160l, så att de kunde rensa ur lite alger innan jag startar 102l, sen får dom nog gå med tanganyika cikliderna. Dessa snäckor var iaf snyggare i ett Tanganyika än Guld Ampullaria tycker jag, annars så ska jag se om jag hittar nån brun variant av Ampullaria att ha i 102l, kanske också 160l, det skulle nog behövas. Ampullaria verkar ju lite lättare än Zebrasnäckorna (Neritina natalensis). Föresten trevligt att så många kom till träffen, många jag inte träffat förut =) Kul!

Inga kommentarer: