4 januari 2007

Leoparddanio!

Jag har vart på en rundtur i Herkules Zoo, i Göteborg nyss. Jag köpte 15st Leoparddanios (Brachydanio frankei) till 160l karet. Dom är verkligen matglada, jäklar vad dom simmade när jag stoppade ner lite räkmix till dom! KUL och SNYGGA firrar =) Men dom stimmar rätt så dåligt och går nästan bara vid vattenytan, fast jag gillar dom ändå.
Man vet inte ännu om Leoparddanoi är en egen art, eller om den är framodlad från Zebrafisken. Kroppsform och beteende verkar vara väldigt lika iallafall. Dom blir 5-6cm, trivs i stim, inte för varmt vatten: 23-25 grader.
Redan nu, när de fått vara i akvariumet ett par dagar, så ser det ut som att de är på väg att leka: Hanarna spänner sina fenor för varnadra och de går tätt intill honorna (de är kraftigare än hanarna), hade vart kul med yngel! Eller så försöker de bara ordna en rang i stimmet.

Dom är jobbiga att ta kort på, simmar hela tiden. Jag kommer med bättre bilder senare...

Inga kommentarer: