6 januari 2007

VB

Jag gjorde ett vattenbyte på 40l idag, orkade inte göra ett större. Jag rensade inga större mängder av växterna, tog egentligen bara bort algerna på rutan med min JBL Blanki, och bytte vatten såklart. Jag hade 2-3krm K2SO4, 1-2tsk MgSO4, 4-5krm KNO3, 40ml(+) KH2PO4 (2tsk i 500ml vatten), 25ml NutriSI (2tsk NutriSI + 2tsk Citronsyra + 300ml destilerat vatten). Jag har haft i dubbla dosen KNO3 än vanligt eftersom att jag haft små, små, små problem med cyano-alger, men nu har jag inte sett dem på ett tag. Jag har nyss kommit på varför dom överhuvudtaget kom i från början! Jag har ju 1.5-2l Zeolith i ytterfiltret!!! Det absorberar ju nitrat, så det förklarar ju saken. Jag trodde faktiskt att Zeolith var ett bra bio-filtermaterial, det såg ut att ha så stor yta/m2, jag visste inte att det fungerade ungefär som aktivt kol =)
Jag fick iaf till några bilder på Leoparddaniosarna nu. Dom förre blev rätt kassa, men nu när jag fisk skrapat bort algerna från rutan, så blev bilderna inte så suddiga/dåliga.

Inga kommentarer: