9 juli 2013

Fiskval

Jag har funderat på vilka fiskar som skulle passat bäst i denna aquascape. Någon liten stimfisk som passar med mina vattenvärden har varit kravet och jag har bland annat funderat på att köpa Endlers Guppy, grön neontetra, Galaxyrasbora, Pseudomugil sp. "Red Neon", Pseudomugil furcatus, Sundadanio axelrodi eller Nannostomus espei. Alternativt en mix av olika tetror, likt det ADA ofta kör med, exempelvis Kolglödstetror, Guldtetror och Smyckestetror i mitt kar.
Men det blev inget av ovanstående alternativ, utan det blev ett stim på 17st Dvärgkardinalfiskar (Tanichthys micagemmae). De passar mina krav väldigt bra i och med att de trivs i kallare vatten, dvs i mitt kar utan uppvärmning, klarar kraftigare vattenflöde bra, är små och äter inte de vuxna räkorna, är fredliga, är icke-växtätare, inte är speciellt hoppbenägna, stimmar, är tåliga, syns tydligt mot den ljusa bakgrunden och det är en sort jag aldrig provat förut, vilket är roligt. Dessutom tänkte jag att jag nog borde ha ett enhetligt stim med fiskar av samma sort i och med att stängelväxterna ska bli ihoptrasslade och något vildvuxna för att se lite naturliga ut. Hade jag då dessutom haft ett stim av olika tetror så hade det sett för spretigt ut tror jag.

Inga kommentarer: