8 juli 2012

Mossnät

Sådär! Nu är Riccia sp. "Dwarf" planterad på botten. Den kommer växa upp fint mellan näten, och gömma dem så att näten inte kommer synas. Det kommer antagligen ta omkring 6-8 veckor innan jag fått en fin matta av Riccia, men jag tror att pillet och väntan kommer kännas värt i slutändan. Det är bättre att göra något ordentligt första gången än att göra om det en massa gånger. Med den här metoden kommer jag antagligen inte behöva plantera om Riccian om jag håller mattan hyffsat tunn genom att klippa ner den ibland.
Så här gjorde jag i varje fall:

Jag klippte ut bitar av rostfritt stålnät, som passade min hardscape hyffsat exakt. Jag skapade alltså hål så att stenarna skulle få plats. Nätet köpte jag ifrån AquaMoos och de är i storlek 10x10cm ursprungligen. 

Jag klippte även ut bitar av finmaskigt myggnät (nylonmaterial). Desssa bitar är lite större än metallnätet. Detta för att jag ska kunna vika kanterna på myggnätet till undersidan av metallnätet.

Nu lade jag ut mossan över näten. Lägg inte för tjocka lager, det kommer växa upp tätt och fint ändå. Det går att använda vilken mossa som helst, själv använde jag Riccia sp. "Dwarf".

Riccia sp. "Dwarf"

Nu har jag vikt över kanterna på myggnäten och virat runt nylonlina (fisketråd) och bundit fast, så att näten sitter ihop ordentligt och så att mossan inte lossnar.

Innan

Efter

Det aktuella resultatet

Förresten så är det här mitt 500:e inlägg i bloggen, lite kul! =)

2 kommentarer:

Hanna sa...

Hur många liter är det i akvariumet?:) och Vilka mått på höjd, bredd och djup?:) tacksam för svar(du kan mejla tillhannastromfors@live.se) om du orkar!

Leonard sa...

Akvariet är på 36 liter.
Måtten är 40 x 33 x 27 cm (LxBxH)