15 november 2011

Uppstart av växtkaret

Äntligen säger jag bara!
Jag har haft det här projektet på gång under hela 2011, äntligen har jag nu fått nöjet att fylla upp akvariet med vatten och plantera mina första växter. Känns otroligt skönt att vara med akvarium igen. Det enda som strulade var att UV-C filtret läckte vatten. Jag har kopplat loss det så länge, hoppas på att problemet ska gå att åtgärda. Den läckte även när jag provfyllde akvariet, men jag vet inte riktigt vad som gjort att det börjat läcka packningarna, har aldrig hänt innan. Det kanske kan ha att göra med att jag precis smort O-ringarna med vaselin?
Ytterfiltret fungerar än så länge klockrent! Det låter ingenting trots att det fortfarande är massa luft i filtret. Jag är också nöjd med mina lily pipes. Virveln, som skapas på vattenytan vid utblåset, gör att jag inte kommer ha problem med hinnor på ytan, de dras istället ner i virveln. Det gillas!
Idag har jag tillsatt filterbakterier (från EasyLife). Jag väntar med att hälla i gödning och starta med koldioxiden tills imorgon, så gödningen eventuellt kan reagera med vattenberedningsmedlet. Jag kommer inte att använda någon EasyCarbo så länge jag tillsätter filterbakterier, eftersom att dessa kan ta skada av EasyCarbo.
Här kommer ett smakprov, akvariet dag 1:
Spec:
Storlek: 40 x 33 x 27 cm (LxBxH)
Volym: 36 l
Bottensubstrat: ADA Tourmaline BC, ADA Bacter 100, ADA Clear Super (under sanden), akvariegrus 1-2mm kornstorlek
Belysning: 2 x 15 watt T8 lysrör (LifeGlo & Aquarelle) med Juwel-reflektorer i hemmasnickrad vitmålad ramp. Belysning 10 timmar per dag.
Filter: JBL CristalProfi e700 ytterfilter (700l/h), innehållande till största del biobollar, lite filtermatta och keramik-makaroner, tillgång till
Temperatur: Ingen doppvärmare, temperatur omkring ?
Gödning: PMDD-torrmix, EasyCarbo, ADA Green Bacter
CO2: 6kg CO2-tub med regulator och nålventil, magnetventil, backventil (mässing). Upplösning i ytterfilter

Inga kommentarer: