30 september 2009

Kraftigare färger

Ja, räkorna har definitivt fått kraftigare färger sedan introduktionen i akvariet. Här kommer ett par bilder, mest för att visa hur de ser ut.

Jag försöker att variera foder. De jag använder till de här räkorna är: Tinad bebis-spenat, Aquatic Nature Shrimp Excel Food, Biomax Bio Calcium & Minerals (tidigare kallat White Pellet), Spriulina flingor och ett nytt foder som heter Shirakura Ebi Dama Special. Jag doserar "mineral-mix" efter brukanvisning vid vattenbyte varje helg. Då byter jag mellan 10-20 liter. Dessutom doserar jag lite bikarbonat på känn då och då för att pH inte ska sjunka under 7. Just nu ligger det nog på ungefär 7,0-7,2. Mest för att snäckornas skal ska hålla sig fint. Cirkulationen är kraftig och jag har inte lika mycket nitrat längre, det beror nog mycket på det nya filtret jag satte in med Zeolith. Värdet ligger nog på mellan 0-5 ppm.

2 kommentarer:

Sonja sa...

Åh vad spännande. Jag ska verkligen hålla tummarna att dina blå klarar sig finfint.
Jag beställde från Tyskland, trooor det var samma ställe. Men alla blå dog sakta av en efter en. Men dom var verkligen blå, jättesnygga.

Leonard sa...

Det verkar gå bra, för nu har de första rom! :D