3 februari 2008

24l akvarierna

Liten upp datering på de både 24l akvarierna nu då =) I 24l har jag nog lakat ur AquaSoilen. Mäter vattenvärden regelbundet och nu ligger NO2 på 0 och har gjort ett tag också. Har som mest haft 0.2ppm iof. NO3 ligger på 10ppm, jämfört med 40ppm några dygn efter start. pH ligger på ca. 6.3 KH och GH ligger på 0. Temperaturen är 24grader. Jag lagt i lite snäckor (malaysiska sandsnäckor, m.m.) för att få igång karet. Häller i EasyLife FFM lite då och då, det verkar vara ett riktigt bra medel, gillar det =) Den kör igång bakteriekultur, samtidigt som fiskar/djur i karen verkar trivas bättre och växter också lite bättre, men bara i kar utan annan gödning då. Tyvärr verkar flera av växterna inte uppskatta AquaSoilen så mycket. Taiwanmossan kommer inte igång, men det kan bero på att den trotsallt inte klarade frakten så bra som jag trott. Det enda som egentligen växer är Crypton, Anubiasarna och Vattenspikbladen. Jag får faktiskt säga att jag tycker ADA AquaSoil är lite besvärligt, eftersom att den läcker ammonium till vattnet i början (innan man lakat ur den) och jag tror den är lite för kraftig för flera växter, men när man använder den i växtkar fungerar den säkert mycket bättre... Än så länge föredrar jag Eco-Complete som bottensubstrat för växtkar! I växtkaret har algerna minskat enormt efter några doseringar EasyCarbo. Nu göder jag EasyCarbo 1-2ggr/vecka. Alla alger verkar sakta försvinna och växterna mår bättre! =D Men designen är rätt kass just nu. Jag håller på att göra om förgrunden lite, så ni får vänta med bilder tills det ser bättre ut ;) En annan orsak som gjort att algerna försvunnit är säkert att jag slutat göda KH2PO4 som en galning! Tidigare gödde jag en hel del KH2PO4, men just nu göder jag endast 3-4ml/vecka. Gödning idag: 0.3krm K2SO4 10ml KNo3 4ml KH2PO4 1ml micro+ 1ml EasyCarbo M. mattogrossense växer extremt fort, slukar en massa mikronäring, så nu måste jag göda mer micro+

Inga kommentarer: