23 februari 2019

Kampfisk

Akvariumet är nu inkört med JBLs bakteriekultur och vattnet testat av akvariebutiken för att konstatera att nivåerna av nitrit och nitrat ligger inom gränserna för att tillsätta fisk. Det var även intressant att få reda på att kranvattnet här innehåller runt 15 ppm nitrat, vilket borde gynna växterna även om jag misstänker att det kan skapa en obalans mellan näringsämnena.
Ännu en växt har introducerats, nämligen Riccardia chamedryfolia, som jag limmat fast mot stenarna. Den ska vara väldigt långsamväxande och jag hoppas att den ska trivas utan tillsatt kolsyra.
Jag har aldrig tidigare haft en kampfisk, så detta ska bli en spännande bekantskap. Det kommer bli en varierad fodring med Tropicals Betta granulat, fryst artemia och levande vita mygglarver. Dessutom finns det några enstaka vita små kräftdjur simmandes runt i mitt akvarium som jag hoppas att den så småning om kommer hitta.
Jag funderar redan på att tillsätta körsbärsräkor till akvariet, men jag ska låta kampfisken bo in sig först och se till att vattenvärdena blir riktigt stabila. Risken är att räkorna enbart blir ett ämnestillskott för kampfisken, men det får bli ett experiment. 
Även om temperaturen i akvariet (21-22 C) är i underkant av vad som är rekommenderat för en kampfisk, så är alla andra förhållanden optimala. Så länge han inte visar tecken på att må dåligt, så tror jag att det ska gå fint att behålla kampfisken.

Inga kommentarer: