24 september 2019

Efter värmeböljorna

Det har varit en varm sommar i Tyskland med 40 °C under flera dagar, vilket lett till en större algtillväxt. Nu när sommaren övergår till höst och mina skötselrutiner blivit kontinuerliga igen, så har läget åter stabiliserats. En gång i veckan byter jag 50-80% vatten, skrubbar rutorna och ansar växterna vid behov.

Nya växter som tillkommit är Eriocaulon sp. "Feather Duster", Anubias var. nana "Mini mini" och Ceratopteris thalictroides från Aquasabi, 2 sorters Potamogeton hämtade från Genevesjön samt Proserpinaca palustris.
Eriocaulon är generellt väldigt känsliga och kräsna, men denna sort ska tydligen fungera bra utan tillsats av kolsyra. Det började med att den tappade nästan alla blad och det tog ett tag innan den började producera nya blad, men nu verkar det som att den växer långsamt och verkar bli ungefär 20 cm hög. En fördel med denna gräsliknande växt är att den inte sprider sig snabbt, vilket ofta är fallet annars.
Potamogeton perfoliatus var en favourit från mina tidigare akvarium, som är en riktigt snabbväxande stängelväxt som också skjuter utlöpare intressant nog. Jag tror att det är någon liknande art jag hittade i Schweiz i somras. Även en annan växt med liknande växtsätt hittades på samma plats, men med mycket smalare blad som blir gräslik. Dessa verkar även växa bra i mitt akvarium, som nog var i behov av fler snabbväxare. De verkar dock stunta sedan ett par veckor och har fått något röda toppar, vilket skulle kunna vara tecken på näringsbrist. Därav har jag just börjat dosera Aqua rebell makro basic (NPK) samt mikro basic (Eisen) på halv rekommenderad dos för akvarium utan tillsatt kolsyra, ska bli intressant att se effekten av detta.

Andmaten har underligt nog inte överlevt, kanske beror det på EasyCarbo eller den konstanta hinnan på vattenytan. Hygrophila pinnatifida har tagits ut ur akvariet, den övergick aldrig helt till submers form. En ny in vitro kruka har nyligen införskaffats och det verkar redan som att den växer bättre i och med att växten redan är odlad i submerst format och placerats i akvariet där den kommer få mer ljus än tidigare.
Kampfisken verkar trivas bra, nu i sällskap av en Neritina snäcka och sedan ett par veckor har han bott med en kampfiskhona. Trots en del fatjer de första dagarna verkar de trivas ganska bra ihop och jag hoppas att det ska kunna bli en långvarig relation.

Inga kommentarer: