15 april 2019

Algbekämpning

Cyanobakterierna började växa till i ett hörn av akvariet och efter en tids fajt har de täckt min matta av Marsilea. De gröna håralgerna har jag under kontroll, men det hade varit skönt om jag slapp plocka bort dem ur mossan varje vecka. 
Jag har nu bestämt mig för att dosera EasyCarbo. Denna produkt innehåller en polymeriserad isomer av glutaraldehyd, som används som alternativ till koldioxid i växtakvarium. Denna produkt har alltså inte samma riskförteckning som ren glutaraldehyd, som i hög koncentration är giftig, korrosiv och används som desinfektionsmedel. Polymeren dekomposerar till koldioxid i akvariet och kan på så vis gynna växterna. Denna process konsumerar syre vilket kan bli problematiskt i ett akvarium utan cirkulation, men jag har under hela veckan mellan vattenbytena bubblande växter och med en kampfisk ser jag ingen större fara med möjlig syrebrist. Akvariets bakteriekultur och andra invånare kan ta stryk vid för hög dosering på grund av toxisk effekt, så jag kommer sikta på halva rekommenderade dosen. 

Dessutom har jag dragit ned på belysningstiden från 11.5 till 10 timmar. Detta är känt ett knep för att minska algtillväxt. Den optimala belysningstiden för ett växtakvarium har man experimentellt kommit fram till genom erfarenhet där växternas tillväxt gynnas mer än algernas och verkar ligga någonstans mellan 8-10 timmar. Växter och alger har olika dygnsrytmer (circadian rhythm), vilket innebär att de kan utföra fotosyntes olika länge under ett dygn och därefter behöver vila. Detta kan jämföras med hur mycket sömn olika djurarter behöver under ett dygn för att kunna vara aktiva under dagen. Det verkar alltså som att alger har en längre dygnsrytm och kan ta till vara på näring och ljus efter att växterna slutat fotosyntetisera efter ett antal timmars belysningstid. 
Jag tror att 6W LED är aningen kraftig för detta akvarium. En svagare lampa hade nog varit optimalt, men jag kommer försöka hålla flytväxter (H. leucocephala) för att minska belysningen och behålla samma lampa. 

Inga kommentarer: