14 februari 2019

Inkörning

I jämförelse med ADA Aqua soil Amazonia ska Dennerle's version inte släppa ut lika mycket ammonium under uppstarten. Under uppstart med Aqua soil Amazonia rekommenderas vattenbyte varje dag under första veckan, varannan dag under andra veckan, var tredje dag under tredje veckan och slutligen två gånger under den fjärde veckan. Av egen erfarenhet vet jag att det är en del jobb och då andra varumärken av soil har fungerat lika bra för mig valde jag ett annat fabrikat.
På grund av att vattnet började bli grumligt redan andra dagen efter uppstart, så bestämde jag mig för att göra vattenbyten (50%) var tredje dag under de två första veckorna för att därefter gå över till vattenbyte en gång i veckan. Det visade sig dock att grumligheten orsakades av bakteriekulturen jag tillsätter under uppstarten då jag tillsatte mer utav kulturen i ett senare skede och samma dis uppstod. Kommer ändå fortsätta med den planerade vattenbytesregimen tills vidare.
En vecka in och jag har redan trimmat ned Hydrocotyle leucocephala en gång. Jag ser bladen smälta på flera växter där det antingen beror på att de ställer om till submers form eller som i fallet med Bucephalandra där detta är ett känt fenomen i början. "Mini coin" producerar redan nya blad, så det ska allt ta sig igen tror jag.
Bucephalandra sp. "Red" från Tropica har tillkommit till floran efter en problematisk process med posten. Plantan ser dock frodig ut och jag hoppas att den kommer visa livstecken snart.
ADA säljer numera Hydrocotyle tripartita Mini, en art jag inte hört talas om tidigare. Jag är däremot osäker på hur stor skillnad det är på denna och vanliga tripartitan. Oavsett kommer den passa bra i mitt lilla akvarium och med tiden ersätta sin större kusin, som just nu växer på bra.
Ett gäng posthornssnäckor anlände även med växterna i ett av paketen och ser än så länge ut att trivas.
Ännu en nyhet för mig är användningen av lim för att fästa växter på stenar och rötter. Det cyanoakrylat-baserade limmet härdar i kontakt med vatten och är helt ofarligt att använda i akvarium. Flera producenter finns för akvariebruk och jag har provat att dutta lim på Bucephalandra och mossa efter lätt avtorkning med handduk, för att därefter trycka växten mot det föremål jag vill fästa den på. Det har fungerat förhållandevis smidigt och med lite träning kan det nog fungera riktigt bra. Nackdelen är att limmet blir kritvitt efter härdning och syns väldigt tydligt, men med lite finess ser man till att det blir helt täckt av växter.

2 kommentarer:

Hawkse sa...

Limma fast växterna? Den var ny för mig!

Leonard sa...

Var skeptisk först, men fungerar faktiskt ganska bra.