11 februari 2010

Uppstart

Här är hardscapen, ganska simpel, men när växterna kommer i och har växt till sig kan det nog bli lite häftigare. Inredningen är en Red Moor rot, som jag modifierat något samt tre Ohko-stones som stabiliserar roten. Substratet är fortfarande ADA AquaSoil Amazonia I, dock uppblandat med PowerSoil ;) Inte så smart att använda PowerSoil om man vill göra en rescape! Jag har bytt tillbaka till att använda min stora diffuser igen, alltså en Point Four MBD75, mycket effektiv! MH-lampan är bytt mot en som MagicFingers sålde på PlantSwap. Den ligger på 10 000K och är aningen kallare än den på 8 000K jag använde tidigare. Jag har fortfarande kvar PowerGlo-lysrören (2st). Jag är än så länge helt klart nöjd med den nya lampan, som jag tänkt mig att det skulle se ut. Trevligt att allting känns så mycket fräschare med kallare temperatur på ljuset, istället för det aningen gula jag är van vid. Jag har monterat en enkelt lysrör bakom karet, som lyser upp min vita tapet. Jag vet inte om jag gillar den varma tonen, så jag byter nog till en rör med kallare färg så småning om. Eventuellt kommer jag sätta någon typ av film över baksidan på karet, så att den uppfattas som blå, men ändå är hyffsat transparent, typ som den härliga blå bakgrundsfärgen de ofta har i ADA's kar. Exempel.
Juncus repens är planterad bakom roten, det ska vara scapen's bakgrundsväxt, som dock inte kommer att gå upp till ytan, tanken är att den ska gå ungefär i jämnhöjd med toppen av roten. Rotala wallichii är planterad vid sidan av stenarna.
Ludwigia sp. (Super Red), Mayaca fluviatilis och Ludwigia acurata (syns ej - bakom roten) är planterade på sina platser.
Här är då den slutliga planteringen för idag. Jag har planterat små plantor av Glosso i förgrunden, som jag sedan kommer få mer utav att fylla upp med :) Microsorum pteropus "Needle Leef" är knuten till botten av roten vid dess sidor. Hydrocotyle sibthorpioides är även planterad strax framför roten. Riccia fluitans ska även planteras mellan Hydrocotyle och Glosso. Snart kommer ett gäng plantor Blyxa som jag ska plantera på sidorna av karet. Weeping-mossa är beställd från AquaticMagic, den ska fästas vid Ohko-stenarna i förgrunden bredvid Hydrocotyle, som jag tänkt ska klättra över roten och stenarna lite.

3 kommentarer:

clas sa...

Kan bli riktigt nice!keep up the good work!!

Nils sa...

Det blir schnyggt med bakgrunsbelysningen. Ska bli kul att se hur det kommer att bli med roten centrerad i mitten. Man tänker instinktivt att det ska bli för symmetriskt och gyllene snittet vore bättre etc bla bla bla. Men i detta kar tror jag centraliseringen kan skapa ett bra fokus på roten. Och stenarna kommer accentuera det fokuset bra. Om du varit jag hade du inte planterat för hårt på endera sidor utan försökt hålla det balanserat. Men du är ju du och du gör som du själv vill och tycker. =)

Leonard sa...

Tackar för kommentarerna!

Min tanke är att göra scapen väldigt symmetrisk, men dock små skillnader på vardera sida av roten. Ungefär som du säger så kommer det nog funka bra =)