14 augusti 2009

Färgtillskott

Jag har länge gått och spanat på dem i affären och äntligen köpte jag ett gäng till växtkaret igår. Det blev 7st nya Humlefiskar. Riktigt tuffa små rackare!De ska dock trivas bäst i svagt bräckt vatten, men eftersom att butiken hållt fiskarna i akvarium med sötvatten så hoppas jag att det ska fungera bra ändå. Jag fick tips om att de skulle trivas lite bättre i sötvatten med högre pH, omkring 8. Det kan i och för sig bli problem i ett växtkar, då tänker jag på att järn och andra mikroämnen lättare fäller ut i högre pH och blir otillgängliga för växterna. Jag hade i en tesked bikarbonat innan inkoppningen av fiskarna, men jag kommer troligen inte ändra pH't så mycket, varken nu eller senare. Det är tanken i alla fall.Jag har nu fått min Rotala sp. "Green" att växa sådär snett, precis som jag ville ha den. Jag provade den här växten i mitt förra scape i 144liter karet, men då skuggades den av många andra växter och blev aldrig sådär fin. Så det som gör att den trivs och växer bra är alltså ljusmängden.
Sedan har ju dammalgerna kommit tillbaka, trots mörkläggning och omstart. Jobbiga alger som kommer tillbaka bara några timmar efter att man skrapat rutorna. Som tur är angriper de inte växterna särskillt mycket, vilket annars är jobbigt. Men som defdac's test (http://www.defblog.se/permalink/2045.html) visade så minskar dammalgerna också ljusmängden längre ner i akvariet ganska dramatiskt. Det borde ge ganska stor effekt i mitt höga akvarium.
En lite svår sak med en sån här layout med mycket sand och sten, och hyffsat liten växtmassa är konkurensen med algerna. Algerna får lättare ett övertag när det inte finns mycket växter att konkurera med, men jag hoppas att jag ska lösa det ändå. Det är bara att skrapa på och köra med UV-C filtret så brukar dammalgerna lugna ner sig.
Till sist en bild på akvariet.

Inga kommentarer: